Amszterdami KirandulasAmszterdam Schiphol valoszinuleg az egyik legjobb hely a repulogepes fotozas szempontjabol. Minden komolyabb vagy kezdo spotter eljut ide vagy legalabb tervezi, hogy meglatogatja a holland repuloteret. 2009-ben mar ketszer voltam, egyszer egy rovidebb delutanra marciusban egyszer pedig aprilisban ket napra. Fotokat a korabbi latogatasokrol itt talaltok:
Tovabbi fotok a
marciusi turarol.

Tovabbi fotok az
aprilisi turarol.
Az aprilisi turan az idojaras igen kedvezotlen volt igy egy fel delutant tudtam csak fotozassal tolteni. Azota is terveztem, hogy meg a nyaron ismet ket napra visszamegyek. Julius vegere sikerult olyan idopontot talalnom ami a maganeletben a munkaban es az idojaras szempontjabol is megfelelonek tunt. Az utat hosszas tervezes elozte meg, nem is igazan a forgalom, hanem inkabb a spotterhelyek, palyahasznalat, szokasok miatt. A fogalom Amszterdamban mindig jo. Szallodat konnyen talaltam, a repterhez kozeli Holiday Inn-ben aludtam. Most eloszor kibereltem egy komolyabb objektivet is, egy
Canon 300mm L IS USM F2.8 szemelyeben. Regi almom egy ilyen obi, de az arcedula eddig mindig elrettentett tole. Ez meg egy darabig igy is lesz azt hiszem. A fix 300-as obi kivaloan kiegeszitette a 70-200-as sajatomat.
Julius 20-an hetfon munka utan indultam es delutan 5 korul ertem a repterhez. A palyahasznalat a nyugati, del-nyugati szel miatt 24-es indulo es 27-es 22-es erkezo volt. Az erkezok ertelmesen ezeken a palyakon kevesbe fotozhatoak ezert a 24-es palyahoz a
Toekanweg-hez mentem. Egy ismerosom ajanlotta ezt a helyet, de az interneten talalhato spotting guide-on is megtalalhato. Nagyon jo hely delutan 4-5 ora utan, foleg a 24-es palyarol indulo heavykhez, de letra kell es nem is kicsi. Szerencsere volt nalam, erre is felkeszultem. Az idojaras nem volt ugyan rossz, de a nagy meleg miatt (kb 25fok) a tavolabbi gepeket fotozni nem lehetett. Elemeles utan mar egeszen jo fotokat lehetett loni illetve a keson emelkedo heavyk is egeszen kozel vannak a fotos poziciohoz.

Innen kivaloan ralatni az R eloterre is ahol altalaban tobb cargot is pakolnak. Most is igy volt.

Masok is fotoztak innen, de letra nelkul a suru keritesen keresztul. Ket spanyol fiu volt es egy lengyel srac. Az utobbinal eleg durva cucc volt, 100-400 egy 50D-n es egy 500mm f4 egy 5D Mark II. vazon. Gondoltam is ez valami nagyagyu lehet, de mondta, hogy kicsit tobb mint 100 fotoja van a jetphotos oldalon, az a.net-re pedig nem sikerult a regisztracioja sem. Furcsa. Nem nagyon jottek a heavy-k es a fotok sem lettek tul jok a levego miatt ezert gondoltam atmegyek egy masik helyre. Ez kesobb eleg nagy hibanak bizonyult mert a koraesti orakban indulnak a tavolkeleti jaratok amikrol igy szepen mind le is maradtam. Az erkezok kozben a 18R palyara alltak at ezt a helyet jol ismerem mar, korabbi fotoimat errol a helyrol a fenti marciusi es aprilisi linken lehet megnezni. Itt vegig a palya mellett a bicikliutrol lehet fotozni. Kerites nincs, letra sem kell. A forgalom nem volt tul izgalmas a szokasos 737, A320 F70 stb. volt a felhozatal. Kozben a felhok is megerkeztek, elment a feny is, lehet, hogy a 24-es indulokat sem tudtam volna fotozni mar. Nagyon faradt voltam es masnap reggel koran kelest terveztem igy elmentem vacsorazni es lefekudtem aludni.
04:37kor magamtol ebredtem igy nem volt gond az ebresztessel. Napfelkelte 5:45-kor volt igy volt idom, legalabbis akkor meg azt hittem. Ahogy elore szamoltam 18R-ra jottek az erkezok. Ilyenkor hajnalban erkeznek a hosszutavu jaratok nyugatrol, keletrol es delrol is. Visszamentem az elozo esti helyre a futopalya nyugati oldalan, a felkelo nappal a hatterben szerettem volna erkezoket fotozni. Eleg sokat kellett gyalogolni a jo poziciohoz ezert tobb geprol le is maradtam, de sikerult egy par egeszen kedvemre valo kepet csinalni.

Ahogy a nap felkelt idultam is at a masik oldalra a futopalya keleti oldalara. Itt (
Ijweg) egy hosszu ut menten lehet megallni es fotozni az erkezoket. A palya messzebb van ugyan, de a 300-as obival nagyon jol lehetett dolgozni. Gyonyoru reggeli feny volt es jottek a heavyk is sorban.

Ezeken kivul sikerult a KLM retrot is ekapni jo szogben es fenyben.

Szokas szerint megint jottek a felhok, irany a reggeli es vissza a szallodaba. Ezen a napon is 24-es volt az indulok iranya, de a forgalmasabb idoszakban a 18L-rol is mentek boven. En a 24-est valasztottam megint, de most a keleti oldalrol. Az
Aalsmeerderweg-rol lehet a mezore besetalni. A GoogleMaps itt meg hazakat, tanyat mutat, de ezeket lebontottak a spotterek kedveert. Innen megint csak a heavy-ket lehet fotozni, a tobbiekrol viszont a toronnyal a hatterben egeszen erdekes foto keszitheto.

Sajnos epuletek es antennak nehezitik a jo fotozast. Az idojarassal ismet nem volt szerencsem, vekony de zart felhozetnel szurt feny, idonkent rovidebb idore elobukkant a nap. Egeszen kozelre be lehet setalni a mezon a fak mellett meg arnyek is van (
foto). Fantasztikus a latvany, sorban jonnek a heavyk, A330, 747, MD11, 767, 777.

Hivatalosan a hatosagokat nem zavarja, ha a spotterek es az erdeklodok idegyulnek, de a terulet a mezogazdaszok foldje es idonkent kihivjak a rendoroket. Ilyenkor elnezest kernek a rendorok es megkernek, hogy egy picit kintebbrol fotozz. Az sem rossz, de kell a jo feny, jo optika es szerencse az ILS antennaval. Ebed utan is erre a helyre jottem vissza, volt meg mit fotozni boven. Nem tudom honnan szednek elo meg ennyi szelestorzsut, amikor mar azt hittem, hogy vege akkor elojottek 5-6 A330, 777 illetve MD11 kombinacioval.
3 ora utan a nap mar palyatengelyes illetve kesobb szembenapos lett ezert atmentem a 18L indulokhoz (
Anchoragelaan). Ez is nagyon jo hely, lehet parkolni itt is konnyen, mint mindnhol es a dombra felmaszva a palya is jol lathato. Itt is inkabb a keson elemelo heavyket lehet fotozni a tobbiekrol kifordulos vagy behuzott futos fotokra lehet gyurni.

A palya masik oldalan erdekes a karbantarto resz, tobb hangar szamtalan 747 es MD11 az eloterben. Eppen egy 11-est hajtomuveztek amikor ott voltam. Itt taroljak a kiralyno F70-eset is, PH-KBX. Lattam is a Fokker hangarban a kekek kozott konnyu volt a narancssarga gepet kiszurni. Egeszen este 6-ig maradtam ezen a helyen amig meg nem erkezett az esti zivatar. Faradt is voltam es hosszu volt az ut hazaig ezert beultem az autoba es elindultam.
Osszessegeben valtozatos tura volt, jobb idore szamitottam, ebbol kifolyolag jobb fenyre es szebb fotokra, de nem panaszkodom, sok erdekes es kedvemre valo kepem lett. Varom a kovetkezo lehetoseget. Fontos, hogy ez az iras nem a fotokrol szol hanem egy elmenybeszamolo, ennel termeszetesen sokkal tobb es valoszinuleg jobb fotom is keszult, de illusztracionak ezeket valasztottam.
Ha esetleg kedvet kaptatok egy amszterdami latogatashoz es barmiben segiteni tudok vagy csak egyszeruen kerdeseitek vannak a turaval, repuloterrel vagy a fotoimmal kapcsolatban, ne habozzatok, vegyetek fel a kapcsolatot velem vagy itt egy hozzaszolasban vagy irjatok uzenetet. Elerhetosegem ezen az oldalon es az a.net-en sem titkos.